Klett-Cotta-Verlag Psychology
Diskussion

Neues und Altbekanntes aus der Interpretationsforschung


Januar 2019, 23. Jahrgang, Heft 89, pp 96-103



Abstract
New and Well-Known Findings in Performance Research
The expanding research area of musicological performance research is still very vague in its methodological outlines and controversial in the scope of its content. Methodologically speaking, this relates to a difference between computer-assisted and hermeneutical procedures, which also leads to differences between the respectively examined performance parameters and models in performance history (especially in the case of the 19th century). The present essay comments on these fundamental problems with a review of the following publications: Laure Spaltenstein, Berlin 1830, Vienna 1870, Munich 1910. Eine Begriffsgeschichte musikalischer Aufführung im 19. Jahrhundert, Mainz 2017; Tobias Pfleger, Entschlackte Romantik? Die Sinfonien von Ro­bert Schumann in den Interpretationen historisch informierter Aufführungspraxis, Sinzig 2016; Elvira Seiwert, Enthüllungen. Zur musikalischen Interpretation im Zeitalter ihrer technischen Reproduzierbarkeit, Springer 2017.

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